Assertiviteitscursus — waarom jij er baat bij kan hebben

31 december 2019

Posted in Cursus en Opleidingen

Een assertiviteitscursus — is dat enkel iets voor muurbloempjes? Zeer zeker niet, zeggen wij. Een assertiviteitscursus is voor iedereen die sterker in zijn of haar schoenen wilt staan óf er juist voor wilt zorgen dat ‘ie minder fel overkomt. Volg hem daarom eens — je leert er dit namelijk.

Wat assertiviteit is

Assertiviteit staat voor de meeste mensen gelijk aan ‘zelfvertrouwen’ of ‘durven zeggen wat je denkt’. Toch is het meer dan dit.

Assertief zijn gaat verder dan geen blad voor de mond nemen. Het houdt in dat jij je gevoelens, gedachten en mening uitspreekt — zónder hierbij de gevoelens, gedachten en meningen van anderen aan je laars te lappen.

Tweerichtingsverkeer dus: jij komt voor jezelf op, terwijl je de ander in zijn of haar waarde laat. Een win-win situatie, dus.

Toch is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend:

Wie baat heeft bij een cursus assertiviteit.

Bij sommige mensen is de eigenschap assertiviteit van nature aanwezig. Zij kunnen probleemloos hun gedachten communiceren, zonder hierbij inschikkelijk te zijn. Voor anderen – en misschien ook wel voor jou – blijkt dit toch een uitdaging.

Zo heb je mensen die enkel rekening houden met zichzelf en hun standpunten. Of het tegenovergestelde: enkel met die van anderen. Twee belangrijke verschillen in houding:

●     Agressief

Wanneer jij maar al te vaak anderen overstemt, ongevraagd je mening verkondigd, of anderen onderbreekt om jouw kant van het verhaal te vertellen, dan ben je wat wij noemen: agressief.

Je durft luidkeels je gevoelens, gedachten en mening uit te spreken — zeker, maar je vergeet het laatste gedeelte waar assertiviteit om draait: rekening houden met een ander.

Dit kan ten koste gaan van je (werk)relaties. Goed, je wordt uiteindelijk gehoord en krijgt je zin, maar je stoot de mensen om je heen af.

●     Subassertief

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de persoon die altijd inboet op eigenbelang en veel te veel voor een ander doet. Wanneer je subassertief bent, dan stel je jezelf onder een ander op. Je vindt hun mening belangrijker dan die van jezelf.

Dit is terug te zien in je benadering van sociale situaties: je aarzelt snel, voelt je onzeker en probeert ten alle tijden conflicten te vermijden — ook al gaat dit ten kosten van wat jij werkelijk denkt.

Hierdoor zet jij jezelf niet alleen op de tweede plek, je bent ook extra vatbaar voor stress, burn-out of oppervlakkige relaties.

Wat jij daarom wil is de gulde middenweg vinden: geen agressiviteit, geen subassertiviteit, maar een gezonde assertieve houding. Een waarbij je op je strepen durft te staan, maar enkel wanneer het rechtvaardig is. Een waarbij je ‘nee’ durft te zeggen, maar alleen omdat jij dat wilt.

Hoe pak je dat aan? Nou, zo:

Wat is een assertiviteitscursus?

Wanneer jij je kunt vinden in één van de bovenstaande houdingen, dan heb je ontzettend veel baat bij een lesje assertiviteit. Hiervoor kun je je natuurlijk het internet opduiken of verschillende zelfhulpboeken lezen — of je pakt het goed aan: met een assertiviteitscursus.

Een assertiviteitstraining helpt je met het onder de loep nemen van je eigen gedrag. Vaak ga je met een specialist aan de slag en pas je rollenspellen toe waarin je verschillende scenario’s uitoefent.

Deze zijn scenario’s zijn vaak toegespitst op jouw pijnpunten. Vind je het bijvoorbeeld lastig om ‘nee’ te zeggen tegen een opdringerige collega, dan werk je juist aan dát punt. Dit klinkt misschien intimiderend, maar het is alles behalve dat:

Een assertiviteitscursus hanteert namelijk kleine en vertrouwde groepen. Dit is belangrijk, omdat er een vertrouwde leeromgeving moet worden gecreëerd waarin iedereen zichzelf kan zijn. En omdat je daarnaast met gelijkgestemde bent, voelt dit alles heel open en natuurlijk aan.

Wat leer je daar dan zoal?

Het doel van een assertiviteitscursus is het veranderen van je houding, ongeacht of deze agressief of subassertief is. Een aantal dingen komen dan ook aan bod:

1.   Je leert hoe je ‘nee’ moet zeggen — én hier aan vasthoudt.

Wanneer je het lastig vindt om voor jezelf op te komen, kan een simpel woord als ‘nee’ moeilijk uit te brengen zijn. Je wilt de ander niet kwetsen of hem het gevoel geven dat je niet bereid bent hem te helpen.

Een tip uit de assertiviteitscursus is dan ook: voorkom dat je het letterlijke woord moet gebruiken, wanneer je dat lastig vindt. Doe het anders: zeg niet schoorvoetend ‘nee’ maar wees stellig: vertel wáárom je iets niet gaat doen. Op die manier hebben mensen minder snel de neiging om tegen te stribbelen.

Dus niet:

“Nee, sorry. Het gaat me waarschijnlijk niet lukken om naar je tentoonstelling te komen.”

… maar:

“Ik kan helaas niet naar je tentoonstelling komen. Ik ben die dag buiten de deur.”

2.   Hoe je er voor zorgt dat mensen naar je luisteren wanneer je spreekt.

Vind je het lastig om krachtig een verhaal te presenteren. Bijvoorbeeld omdat je niet luid durft te spreken of jezelf klein maakt? Een assertiviteitscursus pakt ook dit aan. Je leert hoe je je jouw non-verbale communicatie kunt inzetten om je verhaal goed over te laten komen — bijvoorbeeld door te letten op je houding.

Een tip uit de assertiviteitscursus is dan ook: gebruik een open houding. Even geen gekruiste armen en benen, of handen voor je gezicht. Stel alles bloot: richt je naar je publiek. Houd oogcontact en maak jezelf groot. Zo kom je open en benaderbaar over. Goed voor één op één gesprekken, grote netwerkborrels maar ook publieke presentaties dus.

3.   Hoe je tijdens een conflictgeval kalm blijft en je niet laat overrompelen.

Omgaan met een boos persoon is lastig, vooral wanneer het op jou is gericht. Jouw oplossing is echter om de situatie te sussen door jezelf te verontschuldigen, je klein te maken of er juist tegenin te gaan! Dat werkt niet.

Een assertiviteitscursus leert je hoe je in zulke situaties je mannetje staat. Hoe je voorkomt dat jij je laat overrompelen. Een tip uit de assertiviteitscursus is dan ook: blijf stil.

  • Zeg niets totdat de ander iets is gekalmeerd. Je wilt geen olie op het vuur gooien.
  • Vervolgens neem je een open en rustige lichaamshouding aan en breng je de persoon naar een neutraal gebied — een waar nieuwsgierige blikken jullie met rust laten.
  • Hier laat je de persoon rustig zijn of haar probleem uitleggen.
  • Onthoud dat het niet aan jou is om de woede op te lossen. Geef dit tactvol aan: “Dat is inderdaad vervelend in jouw situatie. Toch denk ik dat ik niet de oplossing kan bieden die jij zoekt. Laten we daarom voor nu even de rust bewaren.”
  • Vervolgens verwijder jij jezelf uit te situatie en geef de persoon ruimte om af te koelen.

Dít is hoe je je ervoor zorgt dat je niet tijdens een uitbarsting in elkaar kruipt, een zachte ‘sorry’ uitbrengt, of zelf agressief wordt.

Met andere woorden: een cursus assertiviteit leert je voor jezelf opkomen.

Natuurlijk is dit maar een kleine ‘greep uit de collectie’. Toch kan het je een goed beeld geven van wat er nou precies gebeurt tijdens zo’n assertiviteitscursus. Volg hem daarom eens.

Want:

Haast iedereen kan wel een lesje assertiviteit gebruiken. Het helpt je uit je schulp te kruipen, sterker in je schoenen te komen staan óf juist wat minder fel uit de hoek te komen.

“Oké, ik ben overtuigd. Wáár volg ik zo’n cursus?”

Je kunt natuurlijk op allerlei plekken zo’n assertiviteitstraining volgen. Ook bij ons. Op allerlei locaties, door heel Nederland, bieden wij namelijk de cursus Assertiviteit aan. Deze kun je zowel in je eentje volgen, als met je hele team. In minder dan 1 dag, leren we je bovenstaande technieken en natuurlijk veel meer.

Schrijf je daarom snel in!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn