Werkstress managen met een paar simpele time management tips

2 april 2021

Posted in Cursus en Opleidingen

time management

We hebben allemaal wel eens zo’n stress-dag. Zo’n dag waarop je vork te klein lijkt en de berg hooi te groot. Je weet niet wáár je moet beginnen, wát er allemaal moet worden gedaan en wannéér dat moet gebeuren. Kortom: je hebt het gevoel alsof je achter de feiten aanloopt en er geen einde komt aan de berg werk die verzet moet worden. Deze 3 time management tips kunnen wat van die stress verlichten. 

 Nu is stress natuurlijk niet fijn, maar dat kan wel eens voorkomen. Maar indien dat nou vaak gebeurt – zeg meerdere malen per week – dan zul je toch moeten oppassen. Dan ervaar je werkstress niet bij uitzondering, maar blijkt het haast een gegeven. En niet alleen betekent dit dat jij regelmatig met je handen in het haar zit, het doet ook iets met je productiviteit, lichaam en geest.

  • Word je namelijk regelmatig blootgesteld aan werkstress, dan kun je een daling in productiviteit en kwaliteit Je maakt sneller fouten, ziet ze eerder over het hoofd en krijgt gewoon minder gedaan in dezelfde tijd.

 

  • Ook je werkplezier gaat erop achteruit. Je piekert veel en gaat met minder motivatie aan de slag.

 

  • Al dat gepieker kan daarnaast leiden tot slaap- en concentratieproblemen. Hierdoor voel je je gespannen, somber en vlieg je eerder uit tegen je omgeving.

 

  • Lichamelijke klachten als buikpijn, verhoogde hartslag, duizeligheid of hoofdpijn steken ook regelmatig de kop op wanneer je veel stress ervaart…

 

  • … evenals gedragsmatige problemen als de neiging om je af te zonderen, uitstelgedrag te vertonen of meer alcohol te drinken.

 

Tamelijk belangrijk dus, dat je jouw werkstress leert verminderen. Enkele time management tips kunnen hierbij helpen:

3 time management tips om werkstress te verminderen

Time management leert jou effectiever en efficiënter met je tijd omgaan. Hierdoor krijg je meer gedaan in minder tijd, maar leer je ook met welke zaken jij je wél en niet moet bezighouden. Dat neemt een hoop stress weg, omdat je weet dat jij je om de juiste zaken bekommert.

De volgende tips worden dan ook doorgaans tijdens een time management training gegeven:

1.   Houd je werktijden in de gaten

Zodra je een werkstress ervaart, is jouw eerste neiging om over te werken. Zeker wanneer je vanuit huis werkt, is het makkelijk om even een avondje door te werken of je zaterdagmiddag op te offeren. Die vrijheid heb je, maar onthoud dat langdurig je privé-tijd opofferen uiteindelijk zijn tol eist.

Spreek daarom een duidelijke begin- en eindtijd met jezelf af. Indien je op kantoor werkt, kunnen dat de gewone kantooruren zijn. Werk je thuis, pas je tijden dan aan aan wat jij fijn vindt werken en wat bij jouw levensstijl past.

Durf ook gerust uren terug te pakken. Indien je bijvoorbeeld op dinsdag anderhalf uur langer werkt, ga dan op vrijdag eerder naar huis. Je wil die werk/privé-balans stabiel houden. Neem ook regelmatig pauzes. Die horen er ook bij.

time management

2.   Houd je bezig met je functietaken

Wanneer je overspoeld wordt door werk, doe je er verstandig aan eens kritisch te kijken naar wat er op je bordje ligt: moet dit allemaal worden uitgevoerd? En moet dat dan ook persé door jou? Veelal zul je zien dat dit niet het geval is.

Niet alles dat zich op jouw takenlijstje heeft verzameld, is namelijk het uitvoeren waard. Enerzijds omdat de zaken niet belangrijk of dringend genoeg zijn, anderzijds omdat het helemaal niet binnen jouw takenpakket past.

Ga daarom je verantwoordelijkheden af. Bepaal allereerst of ze moeten gebeuren (zo niet: schrap ze) en indien ze uitgevoerd moeten worden, bepaal dan of jij dit moet doen (zo niet: delegeer ze). Neemt al een hoop werkstress weg.

3.   Organiseer je werkzaamheden

Tot slot wil je zicht hebben op de taken en verantwoordelijkheden die overblijven: de zaken die belangrijk of dringend zijn en die door jou uitgevoerd moeten worden. Om werkstress te voorkomen, wil je precies de hoe-wat-en-wanneer zien. Zo kun je (vooruit) plannen en anticiperen op het werk dat er ligt en het werk dat erbij komt.

Om dat overzicht te krijgen en te bewaren, gebruik je een time management systeem: een plek waar je al jouw taken en afspraken netjes onderbrengt. Dit kan bestaan uit één simpele agenda en één eenvoudige takenmanager. Hoe je zoiets inricht en gebruikt, leer je vaak tijdens zo’n time management training.

Conclusie

We ervaren allemaal wel eens stress, maar wanneer je dag in, dag uit het gevoel hebt alsof je overloopt, is er meer aan de hand. Dan zul je moeten kijken naar de wijze waarop je met je werk omgaat en of dit niet slimmer kan. Door je werkuren in de gaten te houden, je enkel bezig te houden met wat belangrijk is en het overzicht te bewaren, kun je al een groot deel van de stress wegnemen. Indien je dan nog regelmatig met je handen in het haar zit, is het verstandig om de werkdruk bij je leidinggevende aan te kaarten.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn