Hifi of Wifi?

30 maart 2018

Posted in Webwinkels en Webshops

Hifi is een afkorting voor het Engelse High Fidelity. Dit betekent hoge werkelijkheidsweergave in de wereld van weergave en audio. Simpel gezegd: hifi is alles wat een realistische weergave kan geven van de werkelijkheid in audio en/of video. Wifi is dus geen hifi. Enkele voorbeelden van hifi:

  • Televisies
  • mp3-spelers
  • Smartphones
  • Speakers

In de tijd dat de term hifi opmars maakte in Nederland, zijn er eisen gesteld aan wat wel en niet hifi is. Hifi stond gelijk aan hoge kwaliteit en die gedachte leeft nog steeds. Maar is dat eigenlijk nog wel zo? Voor geluidsapparatuur zijn kwaliteitseisen vastgelegd in de DIN 45500. De eisen hier definiëren of iets wel of geen hifi is. Door de snelle ontwikkeling van de technologie zijn deze eisen nu echter achterhaald voor het hoge segment van de markt. Hifi is iets wat vroeger gelijk stond aan kwaliteit. Omdat het met de toen beschikbare technologie een mijlpaal was: realistische weergave. Vandaag de dag is er echter een enorm assortiment van uiteenlopende producten die allemaal de eisen van hifi overschrijden. Daarom wordt in de wereld van audio de term high-end veel gebruikt om topproducten te omschrijven.

High-end en low-end, allemaal hifi

Wie tegenwoordig op zoek is naar een nieuwe televisie of speaker set hoeft vaak niet lang te zoeken. In elke stad zit wel een mediamarkt of soortgelijke winkel. Duizenden producten, de één nog mooier dan de ander en vaak word ik ook nog verrast door iets nieuws waar ik nog nooit aan gedacht had. Vaak verkopen deze winkels echter veel producten uit de low-end klasse en dat betekent dat ze vaak minder lang mee gaan en een lagere kwaliteit hebben dan hun broertjes en zusjes uit het hogere prijssegment. Natuurlijk is er ook nog verschil tussen kwaliteit en betalen voor een merknaam. Wie echter op zoek is naar high-end audio of videoapparatuur is vaak bereid om honderden of duizenden euro’s te betalen. En wie een hoop geld betaalt, wil daar natuurlijk ook wat voor terug.

Service-gericht

Wat belangrijk is voor de high-end markt is een goede ondersteuning voor de producten: hoe benut ik de apparatuur ten volle? Daarnaast wil je als consument dat als er iets kapot gaat, er een expert beschikbaar is die ernaar kan kijken. Natuurlijk is het ook fijn als je niet weken of maanden moet wachten op een nieuw exemplaar van de leverancier. Een passende match tussen consument en verkoper is een belangrijk  onderdeel in de markt van high-end audio. Een winkel waar ik zelf graag naar toe ga is iEar in Tilburg (highend-geluidsspecialist.nl). Met twee luisterstudio’s en uitstekend personeel kun je er altijd terecht om je eens goed uit te leven op het audio vlak. Ook de webshop werkt snel en prettig en heeft een uitgebreid assortiment. De website ziet er modern en strak uit. De slogan van iEar is ‘Ultimate Sound and Vision’. En met hun producten proberen ze dit ook zeker waar te maken. Wat ze in de winkel proberen te bereiken, is om je te laten ervaren hoe het beste beeld er uit hoort te zien. Hoe is het om je favoriete artiest te beluisteren zoals het bedoeld is door de producent? Bij iEar is de doelstelling je dit te laten ervaren en vervolgens werkelijkheid te maken bij jou thuis. Het deskundige personeel van iEar maakt dit allemaal mogelijk. Eén van de specialiteiten van iEar is custom install. Oftewel, een gespecialiseerde installateur bij jou thuis. Wat wil je nog meer? Ben je nieuwsgierig geworden? Ga eens langs bij iEar in Tilburg op de St. Ceciliastraat 28.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn