Met een lakzegel een echte organisatie

17 april 2018

Posted in Bedrijven en Bedrijfsleven

Toen we besloten om een organisatie op te zetten met het oog op een duurzame wereld, wisten we dat we een goede start moesten maken. Hoewel we allemaal uit het bedrijfsleven komen, was de organisatie niet meer dan een startup in eerste instantie waarbij we goede idee├źn hadden met een roadmap. Maar geen financiering, geen community achter de organisatie en geen mensen die als ambassadeur op zouden kunnen treden. We begonnen als een kleine organisatie met weinig slagkracht en weinig reikwijdte. We besloten om direct op de rem te trappen en bijzonder kleine elementen de aandacht te geven om ons zo te kunnen onderscheiden van de overige organisaties en andere concurrenten. We kozen onder andere voor het gebruik van een lakzegel en dat heeft ons veel profijt gebracht. Zoveel dat we onze ervaringen hierover willen delen, omdat het gebruik van een lakzegel ons veel meer opgeleverd heeft dan we dachten: Meer aandacht, meer autoriteit, meer mensen die direct interesse hadden en meer bedrijven die onze post niet in de prullenbak gooien wanneer het eenmaal ontvangen is.

Wat doet een lakzegel voor de organisatie?

Het is belangrijk om in te zien dat onze organisatie niet zomaar een organisatie is. We strijden voor een duurzame wereld en dat betekent dat we alle punten die belangrijk zijn onder de aandacht moeten krijgen bij de grotere bedrijven, overheden en de andere organisaties. Daarom hebben we ontzettend veel aandacht nodig. We hebben in het verleden gemerkt dat het internet daar niet de plek voor is. Daar zoeken de meeste mensen vooral naar informatie, of manieren om ergens een mening over te geven, ook wanneer daar niet om gevraagd wordt. We besloten dat we een meer persoonlijke benadering op wilden zetten. We wilden echt binnen kunnen komen bij de mensen en de bedrijven en daarom hebben we een spannende manier opgezet waardoor we meer bereik op wilden zetten. Onze brieven zijn met de hand geschreven en voorzien van een stempel door een lakzegel. In het lakzegel zit het logo van de organisatie, waardoor het document er nog echter uitziet. Omdat alles met de hand geschreven is en voorzien is van een stempel, is het post waar direct meer belang aan gehecht wordt. Het lijkt echter, het lijkt officieel en zo komen we vaak terecht bij de mensen die de beslissingen moeten maken in een bedrijf. Twee kleine elementen hebben een wereld van verschil gemaakt. Binnen een jaar konden we onszelf geen startup meer noemen en zijn we samenwerkingen aangegaan met bedrijven over heel de wereld, die altijd eerst vragen naar ons lakzegel voordat er verder gesproken wordt.

Past dit bij jouw bedrijf of organisatie?

Het is altijd interessant om bij andere bedrijven te kijken wat precies werkt, zodat je hier ook gebruik van kunt maken in de toekomst. Maar bij het gebruik van een lakzegel is het wel eerst de vraag of het past bij jouw bedrijf. Wil je de documenten die je verstuurt persoonlijk maken en meer aanzien geven, of is dat een stap waarmee je alleen maar klanten afschrikt? Het kan een goede manier zijn om meer aandacht te krijgen, maar wanneer het een oplossing is die niet past bij jouw bedrijf, dan schrik je doorgaans alleen maar mensen af. Daardoor loopt jouw conversie terug, waar die van ons gestegen is. Denk daarom altijd even na of een lakzegel wel of niet past binnen jouw bedrijf en hoe je er zelf het meeste uit kunt halen, zonder direct te overdrijven in de uitvoering. Zo weet je zeker dat het ook echt voor jou aan het werk gaat.

Lees meer…

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn